ÉS RÀPID, 
EFICAÇ I GRATUÏT. 
PER AIXÒ ÉS JUST.

El Sistema Arbitral de Consum és un servei públic a la teva disposició per a resoldre
desacords en les relacions de consum de manera ràpida i eficient. Gràcies a ell, ja
hem aconseguit que el 90% dels casos siguin satisfactoris per al consumidor. I tu pots
aconseguir que el teu també ho sigui.

SISTEMA ARBITRAL DE CONSUM
Què és?

És un servei públic que et permet resoldre conflictes relacionats amb consum d'una manera eficaç, senzilla, gratuïta i ràpida.

És una via extrajudicial que les administracions posen a disposició dels ciutadans per a solucionar: disconformitats dels consumidors i qualsevol conflicte econòmic, sempre que l'empresa accepti l'arbitratge

COM FUNCIONA?
Contacta

amb l'empresa i deixa constància de la reclamació. Per exemple, per correu electrònic.

Emplena

la sol·licitud d'arbitratge.
Descarrega-la aquí.

Lliura

la sol·licitud i els teus documents a la Junta Arbitral més pròxima.

Resolució

recollida pels àrbitres en un laude, d'obligat compliment per les parts

AVANTATGES
Rapidesa

Es tramita en un curt espai de temps. La durada és d’un màxim de 90 dies des que comença el procediment arbitral.

Eficàcia

Es resol mitjançant laude, com si es tractés d'una sentència sense necessitat de recórrer a la via judicial ordinària.

Economia

És gratuït per a totes dues parts, només s'ha de costejar, en determinats supòsits, la pràctica de peritatges.

CONTACTE

Selecciona el teu lloc de residència per a contactar amb la Junta Arbitral més pròxima:

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PREGUNTES FREQÜENTS

El més consultat:

¿Dónde puedo obtener el formulario de solicitud de arbitraje?

Descargándolo en la web del Ministerio de Consumo o recogiéndolo de manera presencial en la Junta Arbitral de Consumo que corresponda (nacional, autonómica, provincial o municipal).

¿Qué tipos de arbitraje hay?

Hay dos tipos: el arbitraje en derecho y el arbitraje en equidad, que es al que están acogidas la mayor parte de las empresas participantes en el Sistema Arbitral de Consumo. La diferencia entre ambas es que, mientras en el arbitraje en derecho se aplican las leyes vigentes en el momento de la resolución del conflicto, en el arbitraje en equidad prevalecen los conocimientos técnicos en materia de consumo del órgano arbitral que media en el conflicto. 

¿Qué documentos debo presentar para iniciar un proceso de arbitraje?

Para solicitar el arbitraje es necesario que se haya reclamado previamente a la empresa y no se haya logrado un acuerdo entre las partes. Es importante aportar documentos que acrediten el objeto de esa reclamación: contrato realizado, facturas emitidas, presupuestos, pagos realizados…

La Junta Arbitral de Consumo facilitará un modelo de solicitud de arbitraje para rellenar. La persona usuaria podrá acompañarlo de un breve escrito en el que plantee la controversia surgida entre las partes.
 

¿Dónde debo entregar la documentación?

De forma presencial acudiendo a la Junta Arbitral de Consumo de su ciudad o provincia: https://www.consumo.gob.es/es/consumo/juntasArbitrales
 

¿Tengo que ponerme en contacto con la empresa o profesional en cuestión?

No. Una vez recibida la solicitud, se designará un árbitro acreditado por la Junta Arbitral de Consumo para mediar entre ambas partes.

En casos excepcionales, cuando no existan causas para la inadmisión de la solicitud de arbitraje y salvo que las partes se opongan a la mediación o ésta haya sido intentada antes sin lograr un acuerdo entre ellas, la Junta Arbitral de Consumo intentará que las partes alcancen un acuerdo sin necesidad de contar con la intervención de los árbitros.
 

¿El proceso conlleva algún coste económico?

Es gratuito para ambas partes. Sólo se debe costear, en determinados supuestos, la práctica de peritajes.

¿Cuáles son los plazos de la resolución?

El plazo para dictar el laudo es de 90 días desde el inicio del procedimiento arbitral una vez finalizadas las actuaciones de mediación. Este plazo podrá ser ampliado por un periodo no superior a dos meses.

¿Qué ocurre si la empresa no acepta el arbitraje, pero propone una solución?

Pueden ocurrir varias cosas:

  • Si el consumidor está de acuerdo con la solución que propone la empresa, el arbitraje se archiva por resolución amistosa.
  • Si el consumidor no está de acuerdo y el arbitraje no puede hacer nada más, la única opción es abrir la vía judicial.
  • Si la empresa ha aceptado el arbitraje y su propuesta no satisface al consumidor, se emite un laudo arbitral que tiene la misma validez que una sentencia judicial.
     

¿Hay casos que se tramitan con más urgencia?

Sí, cuando las circunstancias que acompañan al caso están relacionadas con cortes de suministro, problemas de teleasistencia que afectan a personas mayores dependientes, fallecidos a los que se les siguen pasando facturas o personas consumidoras en situación de vulnerabilidad.

¿Puede una empresa abandonar antes de terminar el proceso?

No. Incluso si la empresa no está adherida al Sistema Arbitral de Consumo, deberá llegar hasta el final del proceso cuando se emita el laudo. La empresa podrá darse de baja del sistema de arbitraje, pero nunca en mitad de un procedimiento.

Tens una pregunta específica?

És més fàcil ajudar-te si accedeixes al teu compte d'usuari:

MÉS INFORMACIÓ

Els empresaris o comerciants poden realitzar ofertes públiques d'adhesió al Sistema Arbitral de Consum, mitjançant les quals accepten que les reclamacions dels consumidors que es plantegin a conseqüència de la seva activitat empresarial o professional es puguin resoldre a través d'aquest procediment extrajudicial i voluntari.

L'admissió d'una oferta pública d'adhesió al Sistema Arbitral de Consum dona dret a l'empresari o professional a ostentar un distintiu oficial en totes les seves comunicacions, incorporant-se al Registre públic d'empreses adherides al Sistema Arbitral de Consum.

L'ús d'aquest distintiu oficial és un element addicional de qualitat amb el qual l'empresari o professional ofereix als consumidors la possibilitat de resoldre les reclamacions a través d'un procediment ràpid, eficaç, voluntari, gratuït i amb força executiva.